Lactulose

Goed om te weten

• Lactulose is een laxeermiddel.
  • Lactulose trekt water in de darmen aan.
  • Dit zorgt voor zachtere en beter uit te scheiden ontlasting.
  • Je kunt lactulose gebruiken bij de behandeling van obstipatie (verstopping).
  • Lactulose wordt ook gebruikt bij ernstige leverziekte.
  • Lactulose is verkrijgbaar als stroop en oplosbare poeder.
  • Je kunt lactulose verkrijgen onder de merknaam Legendal, Duphalac of Lactulose Poeder/Stroop.
  • Verminderen de klachten niet na drie dagen? Raadpleeg dan een arts.

Wat is lactulose?

Lactulose is een laxeermiddel dat de ontlasting zachter maakt. Dit vergemakkelijkt de stoelgang. Lactulose wordt ook voorgeschreven bij leverziekte. Lees hieronder meer over de werking van lactulose.

Lactulose bij verstopping (obstipatie)

Bij verstopping onttrekken de darmen te veel vocht aan de ontlasting. De ontlasting is hierdoor hard en droog wat zorgt voor een moeilijke en pijnlijke stoelgang. Verstopping kan verschillende oorzaken hebben, zoals te weinig vezelrijke voeding, stress en onregelmatig leven. Ook psychologische of fysieke factoren spelen soms een rol.

Lactulose komt na inname in de dikke darm. Hier wordt het door bacteriën omgezet in natuurlijke zuren (azijnzuur en melkzuur). De zuren stimuleren beweging van de darm en trekken water aan, waardoor de ontlasting zachter wordt. Binnen enkele dagen komt de ontlasting weer op gang.

Lactulose bij ernstige leverziekte

Ernstige leverziekte of een vaatafwijking bij de lever kan ervoor zorgen dat het bloed uit de darmen niet meer allemaal naar de lever gaat. De lever is belangrijk om afvalstoffen uit het bloed te verwijderen. Door leverziekte nemen de stoffen een omweg. De afvalstoffen uit de darm kunnen dan terechtkomen in de hersenen en deze vergiftigen, met name de afvalstof ammoniak. Hierdoor verminderen bewegingsfuncties en kun je buiten bewustzijn raken.

De arts kan lactulose voorschrijven om de darmflora te beïnvloeden. Lactulose is bij leverziekte om de volgende redenen werkzaam:

• Lactulose wordt door bacteriën in de darm omgezet in melkzuur. Dit remt de productie van de afvalstof ammoniak.
  • Lactulose verlaagt de zuurgraad in de darm. Hierdoor remt het de opname van ammoniak uit de darm in het bloed.

Laatst bijgewerkt op 16 maart 2018

Deze tekst is goedgekeurd door J. Middelburg, apotheker